SEO και UX/UI Design – Ποια είναι η σχέση τους;
Τα προηγούμενα χρόνια, τα περισσότερα digital agencies όπως και οι marketeers, στόχευαν απλά στη δημιουργία μιας online εταιρικής παρουσίας, την οποία θα μπορούσε να βρει εύκολα ο χρήστης και να αντλήσει πληροφορίες. Τα τελευταία όμως χρόνια, το σκηνικό έχει αλλάξει, καθώς η ανάγκη για την κατασκευή ενός ψηφιακού προϊόντος (δημιουργία website ή ανάπτυξη mobile εφαρμογής) που θα προσδίδει την καλύτερη δυνατή εμπειρία στον χρήστη και θα τον παρακινεί να πραγματοποιήσει μια επιθυμητή ενέργεια (αγορά, εγγραφή σε μια λίστα, επικοινωνία), έχει γίνει μεγαλύτερη.
Όλα τα παραπάνω έγκεινται στην αρμοδιότητα του UX (User Experience) - UI (User Interface) Design, σε πρώτο στάδιο και έπειτα του Web Development. Παρόλο που και οι δύο αυτοί όροι (UX & UI) αφορούν τον σχεδιασμό ενός προϊόντος, είναι εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους, καθώς περιγράφουν δύο εκ διαμέτρου αντίθετες δραστηριότητες.
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ UX και UI;
Οι βασικές τους διαφορές μπορούν να γίνουν ευκολότερα κατανοητές με ένα απλό παράδειγμα: μέσα από ένα κτίριο, μπορούμε να μελετήσουμε την εμφάνιση, τα χρώματα, τα παράθυρα και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, καθώς και τη γενική αισθητική του. Όλα αυτά τα στοιχεία αντιστοίχως αποτελούν το UI ενός ψηφιακού προϊόντος, δηλαδή όλα τα καλλιτεχνικά και οπτικά στοιχεία που φτάνουν στα μάτια του χρήστη.
Από την άλλη πλευρά, για να μπορέσει το ίδιο κτίριο να κριθεί δομικά γερό, θα πρέπει να έχει περάσει τους αντίστοιχους στατικούς ελέγχους και θα πρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες των ενοίκων (των χρηστών του δηλαδή) στο μέγιστο βαθμό. Παρομοίως, το UX design αναφέρεται στη μελέτη των αναγκών του χρήστη με στόχο τη βελτίωση και την ευκολία της χρήσης ενός ανάλογου προϊόντος, που θα προσφέρει μια αποτελεσματική και αξιόπιστη πλοήγηση και συνεπώς μια ευχάριστη εμπειρία.
Για να φτάσει όμως κάθε χρήστης μέχρι το πολυπόθητο κλικ και να επισκεφθεί μια ιστοσελίδα, θα πρέπει αυτή να βρεθεί μπροστά στα μάτια του όταν πραγματοποιεί μια έρευνα σε κάποια μηχανή αναζήτησής, όπως είναι το Google, Bing, Yandex κτλ. Σε αυτό καθοριστικό ρόλο έχει το SEO (Search Engine Optimization), το οποίο περιέχει όλες εκείνες τις ενέργειες βελτιστοποίησης μιας ιστοσελίδας για τις μηχανές αναζήτησης.
Τι είναι το SEO και πως συνδέεται με το UX/UI design;
Η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης παίζει καθοριστικό ρόλο στην αύξηση της επισκεψιμότητας ενός ιστότοπου από τα οργανικά (μη πληρωμένα) αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, καθώς και το καλύτερο δυνατό «πλασάρισμα» στις μηχανές αναζήτησης για στρατηγικά επιλεγμένες (στοχευμένες) λέξεις κλειδιά (keyword ranking).
Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με το πώς το SEO επηρεάζει το UX/UI Design και αντίστροφα. Το βασικό όμως είναι ότι και τα δύο συνεργάζονται για να κάνουν τον ιστότοπο ένα καλύτερο προϊόν. Ακριβώς όπως ο σχεδιασμός UX/UI είναι κάτι πολύ περισσότερο από οπτικά στοιχεία, έτσι και το SEO είναι πολύ περισσότερο από το να συμπεριλαμβάνεται μια λέξη-κλειδί εδώ και εκεί.
Το UI/UX design και το SEO συνδέονται εγγενώς, καθώς το πρώτο έχει παρατηρήσιμη επίδραση στη συνολική SEO βελτιστοποίηση και απόδοση ενός ιστότοπου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η μείωση στο ποσοστό εγκατάλειψης (bounce rate) των επισκεπτών, η αύξηση στη διάρκεια παραμονής (average session duration) και πλοήγησης στο website, καθώς και η αύξηση στο ποσοστό πραγματοποίησης μιας επιθυμητής ενέργειας (conversion rate), για παράδειγμα μια αγορά, ή συμπλήρωση μιας φόρμας ενδιαφέροντος κ.λπ. Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο η σύμπραξη των δύο θα πρέπει να ξεκινάει όσο το δυνατόν νωρίτερα σε κάθε project. Παρακάτω θα εξετάσουμε ορισμένους από τους τομείς στους οποίους SEO & UI/UX Design, συνδέονται άμεσα.
Βελτιστοποίηση Δομής – Αρχιτεκτονικής
Για να μπορέσουν αποτελεσματικά οι χρήστες αλλά και οι μηχανές αναζήτησης (μέσω των crawlers ή αλλιώς spiders) να πλοηγηθούν σε μια ιστοσελίδα, είναι πολύ σημαντικό αυτή να διαθέτει κατανοητή αρχιτεκτονική. Μια ξεκάθαρη αρχιτεκτονική διευκολύνει τους χρήστες να βρουν την πληροφορία που τους ενδιαφέρει με ευκολία και χωρίς προβλήματα, ενώ από την άλλη οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να συλλέξουν ταχύτερα το περιεχόμενο της ιστοσελίδας και να το αποθηκεύσουν στις βάσεις δεδομένων τους (indexing), ώστε να το έχουν έτοιμο για προβολή στους χρήστες.
Μια λειτουργική και καλοσχεδιασμένη ιστοσελίδα έχει σαφή δομή, με εύκολα αναγνωρισμένους υπερσυνδέσμους (hyperlinks) και οπτικές ενδείξεις, έτσι ώστε να κάνει την εμπειρία πλοήγησης «παιχνιδάκι» ακόμα και για τους πιο άπειρους χρήστες. Από τη μία, το SEO, είναι υπεύθυνο για την εύρεση και τον καθορισμό του περιεχομένου που αξίζει να δημιουργηθεί, ενώ παράλληλα να φροντίσει για τη σωστή βελτιστοποίηση (metadata tags, header tags, URLs, περιεχόμενο, εσωτερικοί σύνδεσμοι κτλ.) και ιεράρχηση του π.χ. κατηγορία – υποκατηγορία – προϊόν. Από την άλλη το UX/UI Design οφείλει να προσφέρει στον επισκέπτη μια ευχάριστη digital εμπειρία όσον αφορά την πλοήγηση και την αλληλεπίδραση με το website.
Διάβασε επίσης: Τι είναι το UX/UI design και γιατί το χρειάζεσαι;
Δημιουργία & Διαμόρφωση Περιεχομένου
Στη διαμόρφωση και τον σχεδιασμό ενός website, θα πρέπει να προβλεφθεί κατάλληλος χώρος, στον οποίο θα προστεθούν και θα εμφανίζονται κείμενα. Ακόμα και websites που ειδικεύονται στο eCommerce, θα πρέπει να δημιουργήσουν και να διαμορφώσουν γραπτό περιεχόμενο, το οποίο θα προσελκύει χρήστες μέσα από τις μηχανές αναζήτησης, όπως για παράδειγμα μέσω του blogging.
Για αυτό, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει στρατηγική πίσω από το περιεχόμενο που θα δημιουργηθεί αλλά και στον τρόπο με τον οποίο θα προβληθεί. Ανάλογα με τη φύση του content, σε συνεργασία με το design, μπορούν να προστεθούν εικόνες, ή ακόμα και βίντεο, με συγκεκριμένο χαρακτήρα και μέγεθος, σε επιλεγμένα σημεία. Έτσι θα διαμορφωθεί μια δομή, που θα αναδείξει κατάλληλα τις απαιτήσεις του κειμένου.
Φυσικά, δεν αρκεί μόνο το περιεχόμενο αυτό καθ’ εαυτό, αφού θα πρέπει να διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο που να είναι εύκολα αναγνώσιμο από τις μηχανές αναζήτησης έτσι ώστε τελικά να βρεθεί μπροστά στα μάτια των χρηστών. Γι’ αυτό το λόγο επιβάλλεται να χρησιμοποιείται πρωτότυπο περιεχόμενο το οποίο να προσφέρει πραγματική αξία στους αναγνώστες. Η φράση “content is king” λοιπόν δεν εφευρέθηκε τυχαία και γι’ αυτό το λόγο το περιεχόμενο πρέπει να είναι βελτιστοποιημένο πρωτίστως για τον χρήστη και έπειτα για τις μηχανές αναζήτησης.
Διάβασε επίσης: Τι είναι το Content Marketing;
Αντίστοιχα, κάθε designer σε συνεργασία με τον SEO specialist θα πρέπει να προβλέψει χώρο για τίτλους (H1 header tags) και υπότιτλους (Η2, Η3 header tags κ.ο.κ.). Έτσι αφενός θα είναι ευκολότερη η ανεύρεση και κατανόησή της δομής του κειμένου από τους αλγόριθμους των μηχανών αναζήτησης και αφετέρου το περιεχόμενο θα διανέμεται με σωστό και έξυπνο τρόπο.
Βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη
Σε αντιστοιχία με τα κείμενα και τις εικόνες, θα πρέπει να βρίσκεται και το συνολικό design του website, το οποίο πρέπει να διευκολύνει τον χρήστη. Η αναποτελεσματική πλοήγηση, ο αναχρονιστικός και εκνευριστικός σχεδιασμός στο μάτι, η έλλειψη οργάνωσης των φίλτρων και άλλα πιθανά προβλήματα που μπορεί να συναντήσουν οι επισκέπτες στην ιστοσελίδα που θα επισκεφτούν, θα αποβούν καθοριστικά για τη (μη) επιστροφή τους.
Responsive Design
Είναι γνωστό ότι το περιεχόμενο ενός website (όπως και κάθε άλλη σημαντική πληροφορία) πρέπει να εμφανίζεται τόσο σε mobile συσκευές όσο και σε desktop υπολογιστές. Αυτό γίνεται αφενός γιατί οι χρήστες προτιμούν την περιήγηση από άλλες ηλεκτρονικές συσκευές αντί του σταθερού υπολογιστή και αφετέρου γιατί η Google κατατάσσει μια ιστοσελίδα χρησιμοποιώντας πρωτίστως τη mobile έκδοση της. Γι’ αυτό το λόγο είναι πολύ σημαντικό, ένα website να σχεδιαστεί και να βελτιστοποιηθεί εξολοκλήρου και για πλοήγηση από mobile συσκευές, έτσι ώστε να αναδεικνύονται οι σημαντικές πληροφορίες και το περιεχόμενο του.
Διάβασε αναλυτικά: Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του responsive design;
Βελτιστοποίηση Εικόνων
Μια ιστοσελίδα έχει ανάγκη από όμορφες εικόνες και γραφικά που να τραβάνε την προσοχή του επισκέπτη. Όμως είναι απαραίτητο κάθε εικόνα να χρησιμοποιείται στις κατάλληλες διαστάσεις, τόσο για να υπάρχει η απαραίτητη αλληλουχία με τις υπόλοιπες, όσο και για τη γρηγορότερη ταχύτητα φόρτωσης του website (loading speed), σημαντικός παράγοντας κατάταξης στις μηχανές αναζήτησης. Για αυτό κρίνεται απαραίτητο οι εικόνες να διαμορφώνονται πριν χρησιμοποιηθούν π.χ. μείωση μέγεθους, scaling, προσαρμογή διαστάσεων κτλ.
Ταυτόχρονα, κάθε εικόνα θα πρέπει να έχει βελτιστοποιημένο όνομα αρχείου (image file name), καθώς και την κατάλληλη διαμόρφωση του εναλλακτικού τίτλου της (image alt title). Και τα δύο είναι απαραίτητα για να διευκολύνουν τις μηχανές αναζήτησης να «διαβάσουν» τις εικόνες και να τις κατατάξουν όσο το δυνατόν υψηλότερα στα αποτελέσματα αναζήτησης για εικόνες (image search).
Επίτευξη Conversions
Το SEO και το UX design θα πρέπει να έχουν ως κοινό στόχο την επίτευξη conversions, δηλαδή τις επιθυμητές ενέργειες (μετατροπές) που μπορεί να πραγματοποιήσει ένας επισκέπτης, όπως για παράδειγμα την αγορά ενός προϊόντος, την εγγραφή σε μια συνδρομητική υπηρεσία κτλ. Όσο πιο φιλικό είναι το design της ιστοσελίδας, τόσο πιο εύκολα θα οδηγηθεί σε αυτή.
Μέσω εξειδικευμένων εργαλείων μπορούν πλέον να καταγραφούν μέχρι και τα microconversions, δηλαδή των μικρότερων ενεργειών που πραγματοποιούν οι χρήστες, όπως για παράδειγμα το πάτημα ενός call-to-action κουμπιού ή η παρακολούθηση ενός βίντεο ή ακόμα και η πλοήγηση του δείκτη του ποντικιού σε συγκεκριμένα τμήματα της κάθε σελίδας. Αυτές οι ενέργειες και οι προτιμήσεις που δείχνουν οι χρήστες πρέπει να καταγράφονται και να βελτιώνονται.
Γίνεται άμεσα κατανοητό ότι η συνεργασία του τμήματος SEO με αυτού του design πρέπει να εφαρμόζεται από την αρχή μέχρι το τέλος ενός project αλλά και να αναπροσαρμόζεται συνεχώς με βάση τα στατιστικά που συλλέγονται αλλά και τις αλλαγές στα design trends.
Η 3ds, διαθέτοντας εξιδεικευμένα τμήματα SEO και Design, θα σε βοηθήσει να μεταβείς σωστά και αποτελεσματικά στον digital κόσμο και θα σε οδηγήσει σε μια ολοκληρωμένη ψηφιακή παρουσία!